liesentim.reismee.nl

Citytrip naar Kuala Lumpur

Dag 74: Wanneer we in Ko Phi Phi na een koude nacht in een vochtig bamboehutje opstaan is het nog altijd aan het regenen. We zijn blij dat we kunnen vertrekken want zo'n hutje verliest snel zijn charme wanneer er geen tropisch zonnetje schijnt. We slapen nog een nacht in Phuket, ook in de regen maar nu met ramen en dak, voor we weer het vliegtuig op stappen richting Maleisie. Ook hier vertrekken we in de regen, maar landen we met een stralende zon aan de hemel. Een goede beslissing om al vroegtijdig dag te zeggen aan Thailand (of tot ziens want we willen dit land zeker nog eens verder verkennen) en de regen achter ons te laten.

In Kuala Lumpur een korte maar leuke citytrip gehad. De rit naar de hoofdstad laat ons een enorm groen landschap zien zover het oog reikt en wanneer we de stad bereiken kunnen we deze vlot en zonder file binnenrijden (daar kunnen ze in Belgie nog iets van leren). De stad zelf is een aaneenschakeling van oud (gezellige wijkjes, marktjes) en nieuw (wolkenkrabbers, shoppingcentra, parken) waarbij elke wijk er in slaagt zijn eigen charme te behouden. We vinden een mix terug van India, Nepal, Thailand, China, westen en islam. Zowel op vlak van mensen, kleding (jeans, sari's en burka-achtigen) en eten (naan, tsjapatti, pad thai, curries, pizza en pasta, McDonalds & friends (pizza hut, starbucks, ...), belgische frietjes (die we niet hebben gegeten, ze hadden geen stoofvlees of videe :( ), ...).

De eerste korte dag hebben we Little India verkend, het wijkje waar ons hotel gelegen was. Dag 2 hebben om te beginnen Merdeka Square gezien waar in 1957 de onafhankelijkheid van de Britten werd uitgeroepen (inderdaad, ook hier rijden ze aan de linkerkant van de weg). We hebben Masjid Negara of de Nationale Moskee bezocht waarbij we ons allebei moesten verkleden als jedi knights lookalike voor we binnen mochten. Discriminatie want Lies had een lange broek aan, lange mouwen en iets voor op haar hoofd, maar het was niet goed genoeg... En ze moest dan ook nog de kap van het gewaad op zetten, Tim niet, hopelijk wassen ze die dingen regelmatig...
Onderweg naar Lake Gardens zijn we langs het oude station gepasseerd, een knappe combinatie van oosterse en westerse architectuur volgens de reisgids, alvorens een bezoek te brengen aan het Planetarium. Ze hadden er een gigantische koepel waar ze een film afspeelden over ruimteonderzoek. Het viel ons op dat de film volledig in het Engels is, zonder ondertitteling. Ook bij oa de Petronastorens was dit het geval. Pech voor de Maleisische bezoekers?
In het park was er ook een groot vogelpark, bezocht door Marrtha Stewart en Bill Clinton. Wij zijn toch maar gepasseerd gezien de schandalig hoge inkomprijzen voor toeristen (45RM tov 20RM, weeral discriminatie). We zijn verder gewandeld tot het Nationaal Monument alvorens even afkoeling te zoeken in ons hotel. 's Avonds Central Market en Chinatown doorgewandeld en ook hier zijn de Hindutempels vrij kitscherig.

4/11 vroeg vertrokken richting de Petronastowers. Daar heeft Tim bijna 2 uur aangeschoven voor een kaartje voor de skybridge en observationdeck terwijl Lies op de trap Stephen King aan het lezen was. Onze kaartjes waren pas voor 17u15 dus hebben we eerst verder de shoppingcentra bezocht, een lekker stuk chocoladetaart gegeten en het Aquarium bezocht. Daarna de wijk die ze Golden Triangle noemen doorgewandeld en daar vonden we een Beiers Bierhaus waar we suppe, wurst und schnitzel gegessen haben (ps op de meeste dagen eten we van de plaatselijke keuken hoor).
Alle merken vind je terug in de shoppingcentra en we vinden het heel raar dat ze (in alle landen die we al hebben bezocht) de seizoenen volgen zoals bij ons. We kunnen het ons echter niet voorstellen dat ze hier een winterjas nodig hebben.
Richting 17u terug naar de Petronas Towers (490m) gewandeld. Het uitzicht op de skybrigde en vooral het observationdeck (370m) was indrukwekkend. Dan besef je pas hoeveel hoger de torens zijn in vergelijking met alle wolkenkrabbbers errond.

De laatste dag zijn we naar de markt in Chow Kit gegaan waar de vis en de kippen voor je ogen onthoofd werden... Lekker vers. Een rustige dag, veel cafeetjes bezocht (Stephen King lezen) om 's avonds te eindigen aan de petronas towers die dan heel mooi verlicht zijn. Tim vond het grappig dat in het ExxonMobil gebouw er nog licht aan het branden was, er waren nog mensen aan het werk daar.

06/11 vroeg uit de veren (4u) om richting Cambodja te vliegen. Ook Maleisie staat nu op ons lijstje nog eens te bezoeken, de stranden en het binnenland zien er ook prachtig uit.

Larissa

Wat een verhalen... En zo frequent. Geniet er maar van. Hier het typische belgische weer. Koud en regen. Op het werk de normale gang van zaken. Groetjes.

ilse

dit was zo te lezen meer een verre en heel mooie city trip... jammer dat jullie niet meer tijd hadden voor de rest van het land... moet er wel mooi zijn, zoals de buurlanden ook...
ben benieuwd naar cambodja