liesentim.reismee.nl

Jungletochten en eilandhoppen in Thailand

Woensdag 20/10: aankomst in Kanchanaburi, zo'n 130km ten westen van Bangkok, en nog een week tot de grote dag. Kanchanaburi rinkelt niet meteen een belletje, maar als we river en kwai (of eigenlijk khwae) eraan toevoegen dan vast en zeker wel. Een heerlijk hotelletje gevonden, Ploy Guesthouse, met gezellige kamers en een zwembad met zicht op de rivier. Zaaalig en de afkoeling meer dan welkom. De eerste dag zijn we ondanks goede voornemens dan ook niet verder geraakt dan ons bed en het zwembad. De dag erop hebben we onze luiheid goedgemaakt met een wandeling door heel de stad (we vonden geen taxi of tuktuk) en zijn we geëindigd aan de bridge over the river Kwai. Op zich niet veel te zien, maar wel een plaats met veel geschiedenis. Geschiedenislessen opgerakeld (wat had Thailand te maken met WO II??) en ons voorgenomen de gelijknamige film (die voor een wereldwijde verkeerde uitspraak zorgde door Kwai ipv Khwae te zetten) eens te bekijken. 's Namiddags een kano gehuurd en een heel eind over de river Kwai gedobberd en zelfs onder de brug doorgevaren. Er hing een 'vietcong' en 'apocalypse now' sfeer: muisstil, jungle rondom ons heen, niets of niemand te zien en op een gegeven moment een helikopter die overvloog.
Vrijdag hebben we de bus genomen tot de Erawan watervallen: watervallen beklimmen en zwemmen in 'james bond' stijl (denk aan het eiland in Dr. No) en de dag erop meer watervallen, hot baths (41,2 vonden we wel iets te hot) en opnieuw geschiedenislessen aan de hellfire pass en de death railway. 's Avonds hebben we een visjes-massage gehad met heel veel visjes die aan onze voetjes knabbelden. Heel kietelig en heel veel gelachen, vooral voor Tim want de meestje visjes zaten bij hem (waarom zou dat zijn ...).

Zondag zijn we richting Phetchaburi gereden met de trein. Wegens vertraging onze overstap gemist waardoor we Nakhon Pathon konden verkennen. We zijn tot de tempel gelopen en hebben aan vanalle kraampjes plaatselijke lekkerheden geproefd waaronder een soort churro's en een soort rijstpap met kokosmelk in bamboe klaargemaakt.
Hoewel Phetchaburi in zowel lonely planet als rough guide staat aangegeven als de moeite waard, was er niet zoveel te zien. Het koninklijk paleis was wel mooi op een heuvel gelegen, maar verder (voor ons die niet zo bekend zijn met alle Rama's) teleurstellend. Bovendien zat de heuvel vol aapjes die meteen met ons drankje zijn gaan lopen. Sindsdien waren we gans de tijd paranoia gezien ons hotel, de 7/11 en de plaatselijke markt vlakbij de heuvel - en dus de aapjes - lagen. Voor we de straat op gingen verstopten we altijd onze aankopen zo goed mogelijk in zakjes en liefst dan nog eens in de handtas.
Maandag gingen we al terug richting Bangkok want dinsdag zouden we richting Ko Samui vliegen. Vooruitziend had Tim al een hotel geboekt bij de luchthaven omdat we een heel vroege vlucht hadden, om 7u opstijgen. In de bus (gelukkig daar en niet pas de volgende morgen) deed Tim echter een ontdekking: we stijgen op vanaf de andere luchthaven, zo'n 50min rijden aan de andere kant van de stad...

26/10 goed en wel in Ko Samui geraakt... Eiland met alles er op en eraan (strand, zee, palmbomen, zon, ... behalve aapjes), ideale verjaardagbestemming dus. Tim - die licht onder druk stond - heeft voor ontbijt op bed gezorgd en had voor de rest van de dag een scooter gehuurd om het eiland te bezichtingen. Helaas... een Belgische dag in het paradijs: regen, regen en meer regen. Dan maar eerst naar het dichtsbijzijnde stadje Lamai gereden voor een heerlijke verjaardagmassage terwijl het buiten aan het gieten was. Vervolgens doorweekt geraakt dus eerst een tussenstop bij het hotel om op te drogen en hoewel het even droog was, toch al maar onze kw's aangedaan gezien de stortbuien altijd heel plots kwamen opzetten. Juist op tijd in Chaweng geraakt voor de volgende stortbui, een die wel heel lang bleef duren, dus hebben we het dichtsbijzijnde restaurantje uitgekozen voor een verjaardagslunch. Lies had geluk: een echte Italiaan met zelfgemaakte verse pasta! mmmmmm. In een droog moment verder doorgereden in 4x4 stijl door ondergelopen straten en diepe plassen en tijdens de volgende stortbui dessert gegeten. Toen die over was besloten we toch maar terug te keren richting hotel: alle straten stonden zo vol water en we hadden geen zin om daar met de scooter door te ploeteren. 's Avonds de scooter ook maar aan de kant laten staan en te voet op zoek gegaan naar avondeten. Omdat het Lies haar verjaardag was, gekozen voor een Zwitserse chalet met wienerschnitzel 'wie bei die Muttern'. Het heeft gesmaakt! De dag erop scheen de zon terug dus een dag van rondhangen aan het strand en zwembad, wandelen, ... voor we naar Ko Phi Phi zouden vertrekken. We hadden een goede dag om te vertrekken uitgekozen want het beloofde weer een Belgische dag te worden hier op Ko Samui.

Op Ko Phi Phi nog meer zon, strand, palmbomen, hangmatten. Een echt eilandgevoel, er zijn hier immers nog geen wegen of andere infrastructuur. Alles gebeurt hier te voet of met de boot. En natuurlijk heb je hier ook 'the beach' op het naburig gelegen eiland Phi Phi Leh wat we tijdens een snorkeluitstap hebben bezocht.

Ondertussen zijn we 31/10/2010 en het weerbericht kondigt niet veel goeds aan... Veel regen en veel wind. Op een voormiddag tijd hebben we dan maar beslist de andere eilandjes hier niet meer aan te doen en het vliegtuig te boeken ... richting Maleisie voor een citytrip in Kuala Lumpur! Tot dan.

Charlotte

aaah... als ik die foto's zie... Amai, ooit ga ik toch ook eens naar Thailand zenne! Precies in't paradijs!

MAMA

wAT EEN VERHALEN SMS goed ontvangen Allerheiligeweer mistig Werken

MAMA

wAT EEN VERHALEN SMS goed ontvangen. Allerheiligeweer mistig. Werken Heideweg gestart; al een diepe put op parking. Vele groetjes

sandra vermeulen

Hey Lies, eindelijk eens wat van je verhalen gelezen: wat een levenservaring ! ik blijf het toch moedig vinden..geen visjes aan mijn tenen!. Jullie genieten, dat is duidelijk. Wat het werk betreft toch even: ik ben grote kuis aan t houden, paar zeer zware zaken maar zorg ervoor dat alles netjes is als je terugkomt! Als je wil reageren best via e-mail: zit niet vaak op de PC, tenzij na een laat feestje ! groetjes !!! xxx