liesentim.reismee.nl

Jubileum vieren in Thailand: al 2 maanden op vakantie

Voor we verdergaan eerst nog wat statistieken:
Coca Cola en Esprit hebben ze overal. McDonald's stelt ons toch wel wat teleur: geen filialen in Tibet en Nepal en bovendien geen echte hamburgers in India.Lays en Pringles doen het ook niet slecht, evenals de McVities koekjes.
Chinezen konden het slechtst Engels (eigenlijk konden ze meestal geen Engels).
In China, Nepal en India is het verkeer chaos, geclaxoneer en de wet van de sterkste die telt. Vermoedelijk is Tibet een uitzondering omdat er zo weinig verkeer is. In India waren de meeste bewuste spookrijders en de meeste koeien op de baan.
Lekkerste eten: Tibet en Thailand - en de zelfgemaakte pasta in caffe concerto in Pokhara, Nepal.
Meeste regen: Thailand, meestal 's avonds en een welkome afkoeling want het is hier heel heel warm.
Meeste marktjes en kraampjes met heerlijkheden en vers fruit: Thailand

Na een lekker ontbijt op de luchthaven (de rijst in het vliegtuig vonden we maar niets, dus hebben we die ingeruild voor een chocoladecroissant en een latte van Starbucks) waren we klaar om Thailand te verkennen. Dus taxi genomen richting het hotel en ... geslapen. We waren immers redelijk geradbraakt van onze nachtvlucht en hadden hooguit 2 uurtjes geslapen.

Onze reis in Thailand start in Bangkok waar we ons meteen thuis voelen: vuilbakken, verkeersregels (dus veilig rijden en geen geclaxoneer, behalve die keer dat we een Chinese taxichauffeur hadden), koeien op ons bord ipv op straat, lekker eten (de curries hier zijn wel te verteren), Thaise massages ... Het enige waar we niet aan wennen in deze linksrijdende landen is dat we bij het oversteken van de straat eerst naar rechts moeten kijken.

In Bangkok hebben we de eerste dag Ko Ratanakosin verkend met het indrukwekkende Grand Palace waar de tempels en paleizen bewaakt werden door wachters die ook in een suske en wiske album verschijnen, en Wat Phra Kaew. Vervolgens ook Wat Pho met een 46m lange liggende Boeddha bezocht. We hebben ook Wat Mahathat gezien en Wat Arun... enorm veel Watten hier in thailand (tempels).

Zaterdag hebben we Wat Saket en Golden Mount beklommen en daarna zijn we naar Sao Ching-Cha gaan zien. Dit is een reuzeschommel waar vroeger wedstrijden werden gehouden om een zak goud op 15m hoogte te bereiken... wegens te veel (dodelijke) ongevallen afgeschaft. Een korte stop aan Wat Suthat, we hebben immers ondertussen wel genoeg tempels bezocht.
In de namiddag had Lies een kookcursus in Banglamphu waar die dag ook de BBC kwam filmen. Onze gastvrouw was immers een beroemde Thaise kok. Heel lekkere gerechten leren maken, alleen niet zo tof om ze op te eten met een camera voor je neus.

Zondag hoogdag: heel de dag gewinkeld. Eerst op de Chatuchak weekend markt waar ze echt alles hebben en waar je verloren loopt tussen de eindeloze rijen kraampjes en stalletjes. Vervolgens de skytrain genomen waar we een goed zicht hadden op modern Bangkok en we hebben elk shopping center op Siam en Pratunam gezien op zoek naar schoenen ter vervanging van onze zware bergschoenen die ondertussen met de boot op weg naar huis zijn.

Maandag gestart met een Thaise massage... een hele dag shoppen is immers heel vermoeiend. Vervolgens Chinatown verkend: we vonden allebei de geur die er hing niet smakelijk en waren tevreden dat we de Chinese keuken al lang achter ons hadden gelaten. In het Lumphini Park rondgewandeld en toegezien op een enorme varaan die een vis aan het eten was. Exotische temperaturen brengen ook exotische beestjes mee.

Dinsdag met de trein naar Ayuthaya gereden, de vroegere hoofdstad met indrukwekkende ruïnes van tempels en paleizen en die ons doen denken aan Ankor Wat (blijkbaar hadden de Khmer ook een deel van Thailand bezet). Al fietsend heel het stadje verkend en 's avonds afgekoeld met een lekkere fruitshake en een Thaise maaltijd op de avondmarkt langs het water.
's Morgens afscheid genomen van onze gastvrouw, een oud mevrouwtje die op een grappige manier Engels sprak maar het wel heel goed kon, om door te reizen naar Kanchanaburi.

Ondertussen moeten we ook ons taalgebruik aanpassen, want ze spreken hier alles heel anders uit. Zo zijn we enkele keren in Rambutri straat beland in plaats van Lampu Tree hotel.... Dus op zijn Chinees: een 'r' uitspreken als een 'l' en altijd een kaartje bij de hand hebben om te tonen waar je moet zijn!

Jeroen

Ik zal nog is ne keer reageren want het is al lang geleden, maar dat wil nog niet zeggen dat ik jullie wedervaren niet volg :)

Het lijkt me daar echt wel subliem, als ik ooit het geld heb, doe ik hetzelfde (maar dan wel beter met enige suggesties van jullie uiteraard ;)) Hier in België zuigt het op deze moment redelijk hard: elke dag in de file gaan staan, geen regering, het weer is niet te beschrijven slecht en daar komt dan nog eens bij dat we 's morgens er vroeg uitmoeten; het leven kan hard zijn :)

In ieder geval nog veel fun daar, maak veel mooie foto's en ik hoor nog wel veel verhalen van jullie en ons Geertje die jullie komt vervoegen binnenkort...

doei!

Jeroen

Elke, Koen en Nils

Eerst rechts kijken bij het oversteken, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht! Daar zullen we in NZ ook op moeten letten!
Dinsdag passeren wij in Bangkok, we zullen vanuit het vliegtuig naar jullie zwaaien!

Anne-Katrien

Hey Lies en Tim,

ik heb voor de eerste keer statistiek leuk gevonden ;-) :-)!
Toffe weetjes zeg!

Hier alles op zijn Belgisch: hard werken, in de file staan, een baksteen in de maag (het dak ligt erop en woehoee we hebben geen grote berg zand meer, alles is genivelleerd! Nu nog wachten op de ramen... Geduld is een mooie deugd? Alleszins heb ik nog even tijd om te oefenen, eind november komen ze waarschijnlijk pas...)

Fijn om jullie via de verhalen te kunnen volgen, ik mis mijn lunchpartner! Ik moet er soms nog aan wennen en aan de andere kant lijkt het alsof je al veeeeeeel te lang weg bent, Lies!

Geniet er met volle teugen van en vier vooral je verjaardag heel goed, Lies! Het zal een verjaardag worden om nooit te vergeten!!! Alvast een dikke proficiat en 3 verjaardagszoenen!

Hou jullie goed!
Veel groetjes, Anne-Katrien

wim

we wachten op foto's !

Charlotte

Ni voor 't een of 't ander, maar op't nieuws waren hier gisteren berichten van overstromingen in Thailand, en da zelfs Bangkok nu ook bedreigd was... Oppassen dus! Nen heeeeeele dikke verjaardagszoen trouwens!

leen, pascal, bram en boris

GELUKKIGE VERJAARDAG LIES!!!!!!!!!!!!

Anne-Katrien

HAPPY BIRTHDAY LIES! VIER HET EXOTISCH FANTASTISCH!

Dikke proficiat!
XXX

katrien

'n hele gelukkige verjaardag Lies!!!! Geniet ervan met een goeie thaise massage :-)
groetjes uit het apenkot...