liesentim.reismee.nl

Kris Kras door China

Ondertussen hebben we al een groot deel van China doorreisd. Na Peking en een rit van het station met een elektrische riksja, hebben we Pingyao bezocht, een gezellig stadje dat UNESCO werelderfgoed is. Je krijgt er een goed idee van hoe ze hier vroeger leefden... de wederom massa's toeristen niet meegerekend natuurlijk. Ook weer heel vaak gefotografeerd geworden... we moeten misschien toch maar overwegen daar onze eerste bijverdienste van te maken ;-) Ondertussen beginnen we er ons ook wel aan te ergeren, ze gapen ons echt na, opvallender kan haast niet.
De volgende stop was Luoyang om van daaruit de Longmengrotten en de tempel van het Witte Paard te gaan.
Xi'an bezocht: shop-stad bij uitstek waar je waarschijnlijk interessantere zaakjes kan doen dan in NY. De vele pizza hutten, KFC's en McDonaldsen doen je helemaal vergeten dat je naar het oosten bent gereisd ipv westwaarts. Ook Starbucks en Hagendasz vind je overal. Een daguitstap naar het Terracottaleger gemaakt dat minder groots was dan we hadden verwacht en een gezellige fietstocht gemaakt op de oude stadsmuren. 's Avonds door de moslimwijk gekuierd, jammer dat we al gegeten hadden want de kebab rook er heerlijk.
Vervolgens horror in Chengdu, toch wat de taxirit betrof: iedereen rijdt rond zonder zich aan eender welke regel te houden behalve de wet van de sterkste. We waren allebei heel content wanneer we mochten uitstappen... Verdere uitstapjes gebeurden dus telkens te voet.
Een weekend hoogtestage gehad in Emeishan (op 3000m)om de 4 wonderen te aanschouwen op de top van de berg... om uiteindelijk alleen maar wolken en mist te zien. De dag erop wel mooi gewandeld in de bergen. Alleen jammer dat ook hier alles toerisme is: geen gezellige bergpaadjes langs de rivier, maar overal aangelegde paden met trappen (wat veel vermoeiender is dan gewoon bergop of af te wandelen), souvenirstalletjes en tempels.
We hebben het gevoel dat we na 2 weken nog niet veel hebben gezien van het echte China. Enkel de Chinese toeristen hebben we leren kennen. Mogen we het andere China wel zien?

Toch nog wat Chinese opvallendheden om ons vorig lijstje aan te vullen: de kleine kindjes lopen rond met een gat in hun broek, jawel zonder kruis en de mannen lopen dikwijls met hun t-shirt half omhoog, buik bloot. Ze kunnen idd de 'r' niet uitspreken en ook met de 's' hebbenze moeite.
In de supermarkt vinden we vaak vervallen producten (voor zover we er aanuit kunnen natuurlijk). We vermoeden dat alles wat bij ons niet verkocht wordt naar hier wordt verscheept en andersom worden de lekkere delen van oa de kip hier gefileerd en naar ons opgestuurd. We vinden hier immers meestal alleen de kippenpootjes, -kop, -...

ilse

schitterende treinreizen dus.... kan me voorstellen dat je niet kan slapen met snurkende chinezen in de buurt, behalve dan als je onder invloed bent (van wat dan ook...) geniet van chengdu en emeishan en bereid jullie dan maar spiritueel voor op tibet! zal ook wel vol toeristen lopen denk ik!

Lies

Oorstopjes werken ook :-)
Ondertussen in wilde zwanen beginnen mezen, dat kunt ge hier uitlenen int nederlands

Sara

Kei leuke verhalen!! Seg maar da gapen... is da negatief of nog enigszins bewonderend?

Lies

Eerder nieuwsgierig als iets dat ze nog nooit hebben gezien...

Charlotte

Weeral genoten van de verhalen en de foto's! Word alleen al claustrofobisch als ik die stations en treinen zie! En nee, ge moet zo geen broekske met een gat opsturen voor Amélie! ;) Ik hou het bij pampers!
x

ingrid.berghmans@telenet.be

Goed zo Tim, laat die miljoenen Chinezen kennis maken met AXA Halle down town, via een simpel kaartspelletje.
Vervolgens stuur ik wat AXA balonnen, t shirts en sportzakken... de miljoenen Chinezen nog meer onder de indruk ...en dan...overgaan tot de actie: 'open the account'. Ik zal u nog geen target geven, maar 25.000 nieuwe klanten lijkt me een haalbare kaart om te beginnen.
Geniet van Tibet en doe de Dalai de groeten!

Nathalie

Hey Lies,

Het is leuk om al je verhalen en jullie belevenissen te lezen en te volgen. Zo zijn we toch ook een beetje op reis (maar echt een heel klein beetje ze).
Ik zal binnenkort ook nog eens wat fotootjes op FB zetten want je zal onze kleine jongen nu al niet meer herkennen :-)
Wat ik je eigenlijk nog eens wou vragen. Is het mogelijk en zou je het zien zitten om eventueel te skypen met het teerfeest? Moest dit vragen van de Johan en de Peter. Het teerfeest gaat door op 23 oktober. Bekijk het maar eens.
Alé, amuseer jullie nog en geniet van elke dag.
Groetjes Nathalie, Ronny en Senne.

Lies

Hey Nathalie. Zolang we in China zitten, kunnen we niet op facebook, maar ge moogt altijd een fotoke op mail zetten :-)
Voor 23/10: we hebben nu nog geen idee waar we op dat moment zullen zijn, laat staan of we midden in de nacht dan een internetcafe vinden... ik bekijk het tegen dan en laat nog iets weten, maar k denk dat de kans klein is dat dat zou lukken.
Veel groetjes daar aan iedereen!

ann

dag lies en tim,

leuk om te lezen....zo ben ik ook toch een klein beetje op vakantie! Op CBJ alles als vanouds: sportdag in aantocht, martine mama van leonie, katrien getrouwd en anneke in zanzibar! Voila, in een notedop!
Veel plezier, goed rondkijken en veel verhalen meebrengen he!

groetjes
ann

lies

k heb er van de week nog aan gedacht: wat is het dit jaar geworden met de sportdag?