liesentim.reismee.nl

Op verkenning in Beijing

21/08/2010: Dag 2
Eerste indrukken van Beijing: druk verkeer, veel geclaxonneer (lijkt wel op NY), iedereen draagt sleffers en we hebben toch al enkelen weten spuwen/tuffen... Alvast ook een niet zo geslaagde start: Lies misselijk van een onrustige landing, Tim zijn valies - correctie rugzak - ligt nog in Londen en onze rit naar het hotel was nergens te vinden... Het hotel is wel helemaal in orde en we zijn dan ook gestart met het inhalen van slaap. De eerste maaltijd hebben we ook overleefd, we hebben wijselijk de kippennek, kippenhoofd, lamsniertjes, gefrituurde duif en fallus opzij gelaten en gekozen voor lekker gemarineerde kippevleugels (jawel op een stokje) met soep en noedels.

Dag 3: zon! Het was 13u toen we dit merkten... onze biologische klok heeft blijkbaar nog wat tijd nodig zich aan te passen. Dat belooft voor morgen wanneer we om 7u30 moeten klaarstaan voor onze uitstap naar de Chinese Muur. Geluncht in Starbucks in een winkelstraat die ons deed denken aan Maasmechelen Village en Disneyland. Het Tiananmenplein bezocht en daar gestaan waar Mao het volk toesprak. De meeste info was enkel in het Chinees te vinden, dus we zijn er niet veel wijzer van geworden - langs de andere kant zullen de infoborden wel gecensureerd zijn geweest. We vermoeden dat we enkele stadspoorten hebben bezocht en daarna hebben we nog wat van het Chinese leven mogen meemaken in de parken waar jong en oud karaoke zingen, badmintonnen, volksmuziek in koor zingen, dino`s natekenen, ... We hebben vanuit de tempel in het park al een glimp van de Verboden Stad opgevangen die vanuit de lucht gezien enorm groot blijkt te zijn. De supermarkt bezocht die meer weg had van een marktplaats maar waar ze wel activia en danone verkopen (lang leve de globalisering). Er waren ook Lay's chips te koop: sweet and sour fish soup, komkommer,... gelukkig ook american classic. In de taxi richting het hotel beseften we dat de chauffeur niets met ons kaartje kon doen... alles stond immers met Latijnse tekens geschreven, zonder Chinese tekens. Al chance kon Tim alles uitstekend in het Chinees uitspreken :-). Vandaag is het de 1e dag dat we merken dat de mensen - al dan niet subtiel - foto's nemen van ons... er zouden er nog volgen.

Dag 4: Training voor in Tibet & Nepal: enorm veel trappen gelopen op de Chinese Muur. Lies begrijpt niet goed waarom die daar staat: het is daar zo stijl en onherbergzaam dat het onmogelijk lijkt om daar een invasie te plannen. Je had er ook een kabelliftje en een 'rodelbahn', we voelden ons eventjes in Oostenrijk (helaas zonder schnitzel). In de namiddag het Zomerpaleis bezocht... die keizers van toen hadden het niet slecht. Heel mooi gelegen tussen eilandjes en meren. Alleen jammer van de massa's Chinese toeristen, Westerlingen zie je amper.

Jeroen

ja die Chinezen, het zijn geen simpele mannekes he. Moest je trouwens nog een bezienswaardigheid daar willen kennen: het grootste restaurant ter wereld bevindt zich daar ook ergens in de buurt als ik mij niet vergis. Reportage gezien op Canvas hierover, echt redelijk geschift: 10.000 zitplaatsen, 300 koks en heel veel andere dingen. Lijkt me wel de moeite om eens te bezoeken, zeker gezien de specialiteiten die ze daar serveren (bv. levende vissekop met gefrituurde staart enz :))
In ieder geval heel veel fun daar toegewenst, ik zit hier alweer op het werk.

doei! xxxx

Wim

Wat moeten we verstaan onder "het de 1e dag dat we merken dat de mensen - al dan niet subtiel - foto's nemen van ons..." ??
Zien er ferme foto 's uit maar kunnen we ze ook int groot zien ?

Hier is het nu maandagavond en ik heb gekozen voor een vide'ke me frieten ....mmm , ik vind wel da ge toch enkele lokale specialiteiten van ginder moet proberen. Duif kan ni slecht zijn. Houw ons op de hoogte !

Salut en tot de volgende!

karolien

amai zeg, dat kan tellen als start vd reis; rugzak niet ter plekke.... hopelijk was dit de eerste en laatste keer van de trip!
geniet nog verder van de allereerste indrukken!
X

leen

dan kan tim vanaf nu uwe rugzak dragen :-)
Veel plezier daar met al dat lekker eten en leer ondertussen wat chinees.
Geniet er daar nog enorm van, en hopelijk past de biologische klok zich snel aan xxx

Lies

@Wim: er zijn er een paar die ons gevraagd hebben of ze met ons op de foto mogen - en anders trekken ze ne foto van ons wanneer ze denken dat we niet aan het zien zijn of zo
wanneer we terug op facebook kunnen (vanaf nepal vermoedelijk) zullen we daar wa foto's opzetten
en duif filet zie k wel zitten, een volledige duif me kop en al niet :-) we hebben al wel de plaatselijke mc donalds bezocht

sara

Nemen die foto's van jullie?? Dus jullie zijn daar een attractie op zich?? Lijkt al wel dat ge veel bezocht hebt!! Was die muur echt zo indrukwekkend? En den tim z'n chinees wil ik ooit nog wel horen :)
Groetjes en hopelijk volgt het volgende verhaal snel :)

Katrien

Merci voor jullie lief kaartje.